scones.

igår bakade jag det som jag alltid misslyckas med. men igår hände något magiskt. mina scones blev perfekta!! höll på att dö matdöden ungefär.

så tänkte delge receptet här!

Scones, 16 bitar
250 grader ca 10 min

8 dl mjöl (ca 450 g)
1 tsk salt
4 tsk bakpulver
100 g margarin/smör
3 dl mjölk/fil

1. sätt på ugnen på 250 grader! förbered även en plåt med bakplåtspapper/liknande.
2. blanda de torra ingredienserna i en bunke.
3. fördela fettet med fingrarna tills det är en grynig massa.
4. tillsätt mjölken/filen & rör ihop till en smet (som ser rätt klumpig ut! men det är ok!)
5. tillsätt lite mer mjöl (inte ens en dl) & dela smeten i fyra lika delar.
6. lägg delarna på plåten & platta ut dem med mjölad hand.
7. skåra varje kaka korsvis med en mjölad kniv.
8. pensla med vatten & toppa med nåt gott t.ex. linfrön, vallmofrön & kardemumma.
9. in i mitten av ugnen i ca 10-12 min.
10. servera med smör, sylt, ost eller varför inte nutella? avnjuts med fördel nygräddade!


Kommentarer

Speak up!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Säg något:

Trackback
RSS 2.0