jul i vårt hus

såhär julpyntat är det hemma i frölunda! :) och så tänkte jag kunde fylla på med en lista jag hittade på madeinjapans blogg. :)

 

 

Pepparkakor - Lussebullar
Ischoklad - Marsipan
Köttbullar - Prinskorv
Julkorv - Julskinka
Lax - Sill
Revbensspjäll - Janssons frestelse
Ris a la malta - Risgrynsgröt
Rullsylta - Pastej
Glögg - Julmust
Ris a la malta - Risgrynsgröt
Ge - Få
Hemma - Borta
Utomlands - Sverige
Mysteriet på Greveholm - Dieselråttor och sjömansmöss
Chokladkalender - Paketkalender
Plastgran - Äkta
Arne Weise - Ernst


jag ska väl tillägga att jag inte alls är särskild förtjust i just julbordsmaten. däremot godisavdelningen sitter som en smäck, haha. och jag gillar känslan av att ge bort presenter och se derar, förhoppningsvis, leenden när de öppnar paketet. och då tänker jag att man måste gilla att få grejer också så att de andra personerna som letat julisar till en också kan få uppleva den känslan! 

när det kommer till granen får jag lyckligtvis gilla läget med både äkta och plastgran. den sistnämnda har vi här i frölunda för pappa är allergisk. dessutom barrar den inte ;) och på söndag åker jag till min pojkvän och firar jul hos dem där de har en riktig gran.

 

 

här är vår plastgran! och dess innehåll:

 

 

 

 

 

 

mm. dekorerad kola!

 

 

och så pepparkakshuset med tillhörande tomtefamilj. var? typ hawaii kanske? haha.


Hur och med vilka ska du fira jul i år?

på julafton kommer jag att vara med min min familj, alla utom min äldsta storasyster. och vi firar som vanligt med tomtegrötsfrukost, kanske att man får öppna något paket på morgonen, stressen över att fixa sig i ordning och att alla ska duscha på en och samma gång. sedan ser vi kalle anka och öppnar paketen efter det är slut (tror jag?) haha. på juldagen firar vi hos mormor och på kvällen åker jag till min pojkväns familj. 

Vad önskar du dig i julklapp?
här är min önskelista. men jag kommer hela tiden på nya grejer. men de får snällt vänta till min födelsedag (14 januari, haha).

Vilken scen är bäst ur Kalles Jul klockan 15 på julafton?
jag gillar ferdinand och ser mest fram emot att se den nya disney-filmsnutten.


Brukar dina julaftnar leva upp till dina förväntningar?
japp. firar man med familjen och inte har planerat för mycket brukar det ofta gå vägen. :)

Har du firat jul utomlands någongång?
nej, vet dock inte om jag vill göra det ens.


Vilket jullåt är den bästa?
eftersom jag är ett stort glee-fan måste jag nog ändå säga Baby it's cold outside.


 

 


Vilken julfilm är den bästa?
alltså jag gillar ju grinchen, love actually och sånna typiska julfilmer. men allra mest gillar jag att titta på harry potter och narnia vid jul. iår går harry potter & fången från azkaban på julafton kl 19 (på 3an)! yay. :D och första narnia-filmen går imorgon på sjuan kl 18. 

Har du varit Lucia någongång?
japp. i trean på lågstadiet var jag och en annan tjej i klassen lucior. :)

Berätta om ett julminne som betyder mycket för dig:
hmm. alla julaftnar betyder ju något. men jag skulle väl kunna säga första julaftonen tillsammans med min pojkvän kanske? fast jag har sämst minne så jag kan inte säga vad vi gjorde eller vad jag fick/gav bort haha. men jag minns att vi började med att sätta oss på kuddar vid granen och öppna julklapparna. sen gick vi säkert och julfikade lite, gick ut och åkte pulka och pulsade i snön kanske.


Kommentarer

Speak up!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Säg något:

Trackback
RSS 2.0