dag 1 - introducera mig själv

ja jo. jag sa att jag skulle börjat med den här listan igår egentligen. men tiden bara rann iväg igår.

om mig och min hemstad
okej. var ska vi börja. jag heter lisa carolina träff, är tjugo år gammal men fyller tjugoett den fjortonde januari nästa år. jag föddes & växte upp & har bott i göteborg. fram tills oktober förra året då jag flyttade till borås för att plugga. jag pratar inte göteborska och har väl egentligen inte någon dialekt över huvudtaget. detta faktum visade sig förra hösten när vi var på biblioteksmuseet och vår glada lärare (och en del av styrelsen) undrade om någon kände till den internationella bokbussen i göteborg. ingen svarade och då frågade han ifall någon var från göteborg och jag sa ja. hans svar på det var: "men du pratar ju inte göteborska".


saker jag tycker om är fotografera, baka, second hand-shoppa, umgås med vänner och pojkvännen, se film, åka tåg långt bort, pyssla, julafton, fika, rosetter, inredning, gå på konserter, åka på festival, lyssna på musik, läsa böcker, äta sockervadd, gå på liseberg... listan kan göras lång! (och den är självklart inte i rangordning)


jag tycker väldigt mycket om att läsa och den serie som jag tycker allra mest om är harry potter. trollkarlsvärlden var min tillflyktsort när jag var tonåring och när jag inte läste böckerna hängde jag på hogwarts.nu (hoggy!) och där träffade jag några som senare blev vänner. som jag inte har jättebra kontakt med, men ändå känner. det visade sig också att en av de vänner jag hade på hoggy skulle bli en vän här i borås också. närmre bestämt i min klass. när man får frågan första dagen i skolan "är du lisa träff?" och man svarar "jaa....?" och personen i fråga fortsätter "var du medlem på en sida för harry potter-fans?... hogwarts.nu?"... då vet man att man kommit rätt.


om studier

ja som ni kanske redan vet, eller förstått nu, pluggar jag till att bli bibliotekarie vid borås högskola. det är en treårig utbildning och jag är inne på mitt andra år redan. vilket jag tycker är helt sjukt. att plugga på högskola är helt helt annorlunda från att gå på gymnasiet. speciellt mediaprogrammet (där jag senare valde foto som inriktning) som jag gick när jag gick på gymnasiet. och nu efteråt hade det kanske varit smartare av mig att vänta ett år att börja högskolan - fast det kanske hade varit dåligt också. om jag hade väntat med att plugga hade jag inte hamnat i den fantastiska klass som jag är i just nu. bästa människorna ever. fantastiska. så plugget tar upp mycket tid, eller ja BORDE ta upp mycket tid. men jag är dålig på att prioritera rätt ibland. men ja, än så länge har jag bara en underkänd uppgift (en dumdumdum hemtenta som jag avskyr!!).

min studentskylt. jag tog studenten 29e maj 2009.


om mitt hår/min stil

jag är naturligt blond. men inte så platinablond som jag är nu, det är blekt. under mina tjugo år har jag experimenterat med både frisyrer och hårfärger. jag har färgat mitt hår sedan jag gick i sjuan i grundskolan. då färgade jag mitt hår lilasvart om jag minns rätt. jag tror också det var första gången jag klippte av mig håret. ner till öronen räckte mitt hår då. sedan dess har jag haft blåsvart kort hår med lugg, kolsvart hår, solblekt hår i mittbena, kolsvart tuperat hår, snelugg. när jag började gymnasiet försökte jag komma underfund med hur man gjorde en panda. detta resulterade i ett väldigt väldigt fult skolfoto där mitt hår ser ut som ett fågelbo. ganska snart efter skolfotot kapade jag av mig håret och efter det har jag inte haft hår längre än till axlarna. då tröttnade jag på mitt svarta ruffs och började med att färga utväxten röd. detta för att min mamma sagt att jag var allergisk mot att bleka håret. sen var det väl också lite coolt med två färger på håret. typ. och det tog ett tag att få hela håret rött. men för att skynda på processen klippte jag det kort igen typ till öronen igen med raklugg. då var bara topparna lite brunrödsvarta.


ja jag tycker bilderna talar ganska mycket för sig själva haha. hårfärgen på alla skolfoton efter sexan har jag solblekt hår eftersom de är tagna på hösten. förutom nian då jag har svart hår och min the cure-tröja samt första året på gymnasiet då jag har mitt svarta fågelbohår.


såhär såg jag ut första året på gymnasiet. detta är efter jag kapade av mitt fula fågelbo. klänningen på bilden var den första jag köpte själv och jag älskade den!!! nu är den för liten och har gått sönder på massa ställen. ska försöka skapa något med kragen för den har jag sparat.


sedan färgade jag utväxten röd som sagt. och gömde mig för världen litegrann.

och såhär såg det ut när jag nästan var helt rödhårig. min fulaste & dyraste frisyr.

såhär rött var mitt hår. detta är april förra året. jag höll håret i den längden ungefär. men jag gillar inte att klippa mig så ofta. så mitt hår brukar bli långt och odrägligt fult. och luggen så långt att jag sätter upp den med hårspännen och så. sen klipper jag mig - då känns det lönt att lägga pengar på det. så bara klippa topparna är ingenting för mig.

i september 2009 fick jag för mig att jag skulle bleka håret. och det visade sig att jag inte alls var allergisk mot det. bilden är dock från 11 december förra året. då hade jag också flyttat till borås och det ni ser bakom mig är mitt vardagsrum i min första egna lägenhet. håret är fortfarande inte riktigt färdigblekt.

nu ser det ungefär ut såhär. jag låter det växa nu. men varje gång jag går förbi en frisörsalong så stannar jag till lite extra och tänker: "jag är så trött på mitt hår, det krävs bara lite pengar och kanske en timme eller så så är jag av med det..." men än så länge har jag inte fallit för frestelsen. det enda jag klipper är luggen och det gör jag själv. vilket syns kanske.


om min familj

jag har en underbar familj som stundtals bråkat med lite för mycket, men vem gör inte det. och genom att flytta hemifrån har jag upptäckt hur onödiga fajter man tagit sig genom i onödan. men men. jag är uppväxt i en stor familj. det är mamma, pappa, maria, ida, jag, victor och nina. husdjur har nästan alltid funnits omkring mig. det började med en katt, som sedan blev tre och sist fyra nu finns bara en kvar. och så har vi två hundar. de är finast i världen faktiskt. en annan sak som jag upptäckt genom att flytta hemifrån är hur tyst allting är. när man är helt ensam. vilket kan vara lite jobbigt ibland. de bor trots allt inte så långt borta. mina föräldrar och yngre syskon bor kvar i göteborg och maria bor i mölndal med sin man och barn och ida bor i örebro.

här är nästan hela min familj. ida, mamma, nina och min pojkvän hannes. (25 maj 2007!!)


här är min maria och hennes man jonaz och deras dotter lilja. taget efter liljas dop. (31 januari 2009). jag fullkomligt älskar min livliga systerdotter lilja. hon är två år gammal nu och är ett energiknippe. jag har inte träffat henne sedan hennes tvåårskalas i augusti och jag har lite abstinens.

min pappa och våra två vovvisar.

min bror.
mina syskon och föräldrar ska jag prata mer om senare.


Kommentarer

Speak up!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Säg något:

Trackback
RSS 2.0